1. Stel doelen vast
Weet welke doelen je wilt bereiken, wanneer je ze wil bereiken, hoe je ze wilt bereiken en of ze realistisch zijn binnen een vastgestelde termijn. Oftewel maak je doelen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden) voor jezelf.
2. Plannen
Plan per dag of per week. Stel hierbij prioriteiten en schat voor jezelf in hoelang je bezig gaat zijn met een bepaalde werkzaamheid. Plannen werkt niet altijd stressverlagend, maar zorgt er ook voor dat je inzicht hebt in de belangrijkste zaken zodat deze op tijd voltooid kunnen worden.
3. Reservetijd
Plan ook reservetijd in voor je werkzaamheden. Geen enkele dag is hetzelfde en de praktijk leert dat dingen vaak anders kunnen lopen dan volgens plan. Anticipeer hierop door extra tijd vrij te plannen.
4. Blijf bij jezelf
Doe waar je gespecialiseerd in bent en laat andere zaken over aan anderen die weer ergens anders in gespecialiseerd zijn. Klinkt logisch, maar scheelt een hoop kostbare tijd die opgevuld kon worden met jouw kwaliteiten.
5. Meten is weten
Meet de voortgang van je doelen en actieplan en stuur tijdig bij indien nodig.
Reactie schrijven